Kegiatan 1: Wangun Struktur Teks Pidhato lan Pranatacara
(Buku Kirtya Basa Kanggo Kelas IX)
A.
Pidhato (Sesorah)
Pidhato
yaiku medharake gagasan kanthi lisan ing sangarepe wong akeh. Pidhato uga
diarani medharsabda. Medhar tegese ngandharake, sabda tegese omongan.
Urut-urutane
pidhato:
1.
Salam
Pambuka
Isine
ngucapake salam marang para rawuh/tamu, minangka tandha sapa aruh lan
pakurmatan. Kawiwitan tembung nuwun utawa salam liyane.
2.
Purwaka
Isine
pangucap syukur lan panuwun marang Gusti kang Maha Agung.
3.
Isi/
wigatining pidhato/ surasane
Medharake
apa bae kang dadi wigatining pidhato.
4.
Pangarep-arep
Nyuwun
donga pangestu marang para rawuh/tamu supaya apa kang dadi gegayuhane bisa
kaleksanan apadene pitutur.
Tuladha:
Sing lulus sekolah bisa nerusake ing pamulangan sing luwih dhuwur. Sing
ditinggal bisa mbangun miturut marang bapak lan ibu guru. (Manawa iku adicara
pepisahan ing sekolah)
5.
Panutup
Isine
nyuwun pangapura marang para rawuh mbok menawa anggone pidhato ana kaluputan
ing bab basa lan tindaktanduk.
6.
Salam
panutup
Ngaturake
salam marang para rawuh.
Miturut kahanane,
pidhato kaperang dadi telu:
1.
Kahanan
Resmi
Lumrahe
ditindakake dening para pejabat ana ing acara resmi, upamane pidato kenegaraan,
upacara HUTKEMRI, upacara HARDIKNAS kang kabeh mau pidato ditindakake sarana
nganggo teks resmi. Pidhato jinis iki kaiket dening wektu lan isine. Pamicara 56
Kirtya Basa IX ora bisa sakepenake dhewe ngandharake masalah jalaran wis
ana naskah kang kudu diwaca dening pamicara.
2.
Kahanan
Setengah Resmi
Pidhato
jinis iki tetep ngetokake kesan resmi, nanging ora kaiket wektu, isi tetep kudu
runtut, nanging isih bisa dikembangake ora kaiket dening naskah, upamane srah
trima penganten. Pidhato jinis iki uga jamak lumrahe katindakake ora nganggo
naskah cukup cathetan sacuwil isi pokok-pokoke.
3.
Kahanan
Ora Resmi
Pamicara
bisa ngandharake babagan kang pas karo kahanan lan pamirenge, ora kaiket dening
wektu. Upamane ana ing patemon warga ngrembug kanggo apike RT kang ditindakake
dening Pak RT karo warga kanthi santai.
Pidhato miturut
tujuane kaperang dadi telu :
1.
Menehi
hiburan
Pidhato
jinis iki katindakake nalika ing acara pahargyan, acara hiburan, kang tujuane
iku gawe sumringah, seneng utawa gumbira. Pamicara mung ngandharake babagan kang
nyenengake uga nganggo basa kang kepenak.
2.
Menehi
Kawruh
Pidhato
jinis iki isine ngandharake babagan kanthi sacetha-cethane supaya pamirenge
mangerti kanthi jelas. Pamicara bisa nganggo conto, bandhingan, katrangan lan
liya-iyane kang migunani supaya luwih gamblang.
3.
Pangajak-ajak
Pidhato
jinis iki pamicara ngandharake alasan, bukti, lan conto kanggo ngajak pamirenge
supaya tumindak padha utawa jumbuh karo kang dikarepake. Pidhato jinis iki
biasane katindakake nalikane kampanye utawa promosi.
Miturut carane,
pidhato kaperang dadi papat yaiku:
1.
Mawa
teks utawa naskah (methode maca).
2.
Ngapalake
naskah pidhato.
3.
Ekstemporan:
ngapalake wose banjur ngrembakakake wicara nalika pidhato. (njlentrehake
cengkorongan pidhato)
4.
Impromptu:
pidhato sing ditindakake kanthi spontan (tanpa persiapan).
Kirtya Basa IX 57
B.
Pranatacara (Pambyawara)
Pranatacara kena uga diarani
pambyawara, pranata adicara utawa pranata laksitaning adicara, yaiku salah
swijining pakaryan kang ana gegayutane karo pasamuan utawa adicara ana ing
madyaning bebrayan Jawa. Ana ing Bahasa Indonesia diarani pewara.
Pranatacara/ pambyawara mujudake
pawongan kang nglantarake utawa nata lumakuning adicara ana ing upacara adat
Jawa, kayata: temanten, kesripahan, pasamuan, pepanggihan, pengajian, lan sapanunggalane.
Pranatacara/ pambyawara kudu bisa
nglafalake/ngucapake tetembungan basa Jawa krama inggil kanthi bener, sarta
nata swara supaya tetep narik kawigaten. Saliyane swara, napas uga kudu ditata.
Cengkorongan utawa
kerangka pranatacara/pambyawara
Bakune wedharaning
pangandikan kudu urut runtut, cetha pilahpilahe, satemah isining wedharan bisa
jumbuh karo ayahan sing katindakake. Babaring pangandikan, kaperang dadi telung
(3) perkara
yaiku:
a. Purwaka
Yaiku atur
pangandikan minangka pambuka. Parangane purwaka
ing antarane :
1)
Asung pakurmatan marang para tamu.
2)
Muji syukur marang ngarsaning Gusti Kang Murbeng Dumadi.
3)
Ngaturake gatining ayahan.
4)
Ngaturake reroncening adicara.
5) Tata laksitaning adicara kawaca saka
pambuka nganti tekan panutup, banjur para tamu kasuwun lenggah kanthi sekeca,
angantu adicara sabanjure.
b. Isi utawa peranganing isi kang wigati
Yaiku isining
pangandikan sing kagolong wigati tumrap panata adicara kayata ngaturake saben-saben
adicara. Anggone ngaturake adicara sing arep lumaku kudu cetha. Siji-siji para
paraga kang
nyengkuyung diaturi kanthi cetha.
c. Wasana
Yaiku atur kang
minangka panutup. Dene perangan wasana, tumrap panata adicara ing antarane:
58 Kirtya Basa
IX
1) Njaluk pangapura tumrap sakabehing
kekurangan sarta kaluputan anggone nindakake jejibahan sarta sakabehing kekurangane
kang mengku gati anggone atur lungguh suguh.
2)
Ndherekake sugeng kondur marang para tamu
3)
Ngaturake adicara panutup kanthi salam panutup.
Syarat dadi
pranatacara/pambyawara supaya bisa nindakake
pakaryane:
a. Olah Swara
Swara sing apik
iku diarani gandhang, yaiku ora brisik, ulem kepenak dirungokake, kebak
kawibawan, nuduhake kapribaden. Ing ngisor iki kang bisa mbiyantu pambyawara/
pranatacara olah swara :
1.
Logat (accentuation).
Swarane pambyawara/ pranatacara ora oleh
kecampuran dhialek utawa logat, kudu nggunakake basa baku. Kang dianggep basa baku
yaiku basa logat/dhialek Surakarta lan Ngayogyakarta Hadiningrat. Dhialek kang
dudu basa baku bisa digunakake ing acara santai utawa kanggo selingan supaya
ora sepi.
2.
Pocapan (Articulation)
Yaiku gamblanging pangucap tetembungan lan
ukarane. Vokal lan konsonane kudu diucap kanthi bener ora oleh bindheng.
3.
Napas/prana (breath).
Ora oleh meksa, menggeh-menggeh saengga
ketok menawa ora samesthine. Ngadeg jejeg, rileks, panganggo longgar/ora sesak bisa
nglonggarake napas, saengga swara bisa alami.
4.
Kecepatan (speed) lan Intonasi (intonation)
Kanggo adicara resmi kaya temanten,
kesripahan, pahargyan nggunakake swara endhek lan alon. Nanging ing adicara
hiburan nggunakake swara dhuwur. Cepet orane anggone matur kudu dislarasake
karo kahanan.
5.
Empati utawa kajiwan.
Swara kang diucapake kudu bisa nglarasake
karo kondhisi kejiwan sawijining adicara, swasana seneng utawa susah.
6.
Infleksi utawa laguning ukara (perubahan nada suara)
Luwih becik ora mbolan mbaleni tetembungan
(redundancy). Infleksi munggah nuduhake ana terusane ukara utawa mudhun
nuduhake pungkasaning ukara.
Kirtya Basa IX 59
b. Olah Raga lan
Busana
Ajining dhiri ana ing lathi, ajining raga ana ing busana. Pasibasan iku trep karo pakaryan pambyawara/pranatacara. Pambyawara/pranatacara bakal katon endah menawa disengkuyung karo endahing swara, pawakan sarta busanane.
Ing ngisor iki ana
pitung olah raga pambyawara/pranatacara :
1. Magatra: badan,
pasuryan, carane ngrasuk busana, pantes, ora digawe-gawe.
2. Malaksana :
carane mlaku luwes ora ragu-ragu.
3. Mawastha :
ngadeg jejeg ora miring.
4. Maraga : manteb,
tenang, ora gemeter, jejeg, madhep mengarep,
obahing tangan
nuduhake kejelasaning pangucap.
5. Malaghawa: trampil,
lancar, ora alon uga ora kecepeten.
6. Matanggap :
tanggap marang swasana, menawa kahanan mbutuhake swasana sepi kudu bisa tenang
lan khitmat, menawa swasana gumbira uga kudu bisa nggawe swasana gumbira.
7. Mawwat: manteb,
mungkasi adicara kanthi sampurna kaya dene pangajabe kang duwe adicara.
Pranatacara/
pambyawara kudu trampil migunakake tetembungan, frasa, ukara, lan basa rinengga
sarta nggunakake basa krama alus (inggil) kanthi laras lan leres. Rerengganan
biasane nggunakake basa Kawi. Pranatacara/ pambyawara umume nggunakake
purwakanthi
(lumaksita,
sastra, swara) lan nembang.
Tuladha purwakanthi lumaksita (purwakanthi
guru basa):
Nun inggih naming Dhimas Sujatmika ingkang
kuwawi methik
puspita,
puspita cempaka, cempaka kang lagya ambabar ganda
arum,
boten sanes inggih naming Risang Ahayu Retna Kumala.
Tuladha
purwakanthi guru sastra:
Bokmenawi
atur kula wonten cicir cewet kuciwanipun, kula nyuwun
agunging
pangaksama.
Wijang
wijiling wicara panjenenganipun Rama Sudira kang pindha
pinandhita
paring sesuluh seserepan dhumateng rising temanten
kekalih.
Tuladha
purwakanthi guru swara:
Gumarenggeng ambrengengeng kadya sasra
bremana ingkang
mider
hangupeng puspita, hanenggih punika rata kencana
ingkang
tinitihan dening putra calon penganten kakung ingkang
sampun
manjing gapuraning palataran.
d. Pangrengga
Swara
Kemajuan teknologi bisa mbiyantu pranatacara/ pambyawara kanggo ngolah swara. Adoh cedhake mikrofon saka tutuke pranatacara bisa kanggo mbedakake swara abot lan entheng wektu ngucapake tetembungan.
e. Papan
Papan ana ingendi pranatacara/ pambyawara ngadeg kudu pas karo swasana, ora kena kadohan utawa kecedheken karo tamu. Sing paling pas yaiku ing papan sing bisa kanggo nyawang kabeh tamu sarta isi papan pasamuan kanthi jelas, cedhak karo panitia, lan sing nata sound system.
f. Pawiyatan
Dadi pranatacara/ pambyawara bisa sinau saka pendhidhikan formal apadene non formal kayata kursus, penataran, pelatihan utawa sinau dhewe. Saliyane iku uga kudu diimbangi kanthi ilmu agama saengga bisa ngandharake ayat-ayat saka kitab apa bae.
g. Mental
Supaya pranatacara/ pambyawara nduweni mental kang kuwat, wani madeg kanthi asil kang murakabi, dibutuhake latihan/gladhen. Bisa nindakake gladhen, kanthi gladhen simulasi utawa gladhen kang sanyatane. Gladhi simulasi yaiku nindakake pakaryan pranatacara/ pambyawara kaya ngadhepi tamu sanyatane ana ing sanjabane adicara. Dene gladhi satemene yaiku melu kegiatan pranatacara/ pambyawara ana ing adicara sanyatane kanthi ngadeg ing sacedhake pranatacara/ pambyawara profesional wektu nindakake pakaryan pranatacara/ pambyawara. Menawa wis rumangsa bisa lan wani, bisa nyoba satitilaksana utawa rong titilaksana ana ing adicara kasebut kanthi gentenan karo pranatacara/ pambyawara sing profesional. Yen wis rumangsa wani tenan bisa nindakake pakaryan pranatacara/pambyawara dhewe.
h. Tawajuh
Tawajuh iku gegandhengan karo dhisiplin wektu lan jejibahan. Dhisiplin wektu tegese kudu teka luwih dhisik tinimbang para tamu, miwiti adicara pas karo adicara kang direncanakake sarta mungkasi adicara pas karo rencanane. Dhisiplin ing jejibahan tegese nindakake jejibahan kayadene apa sing dikarepake kang duwe gawe, ora ninggalake papan adicara sadurunge adicara paripurna.
i. Gladhen
Pranatacara/ pambyawara kudu nindakake gladhi adicara supaya adicara kang diayahi bisa bener, swarane endah sarta bisa nindakake pakaryane saka wiwitan nganti pungkasan
j. Kasamaptan
Samapta tegese
siap. Siap ana ing kene duweni teges mumpuni nyiapake dhiri pribadi,
penampilan, busana sarta adicara. Aja nganti wektu adicara, ora sehat saengga
kudu golek gati. Busana uga kudu digatekake saengga ora andadekake ora sek (ora
kepenak) ana ing ngarepe para tamu. Siap ana ing adicara ateges pambyawara/pranatacara
kudu nganakake komunikasi karo sing duwe gawe, panitia adicara, kepriye apike
adicara digelar.
Supaya bisa luwih mangerteni sampeyan gatekana materi bab Teks Sesorah (Suara Pendidikan TV) 🎥
Komentar
Posting Komentar